Biohazard

Talent to jedno, ale dobrze znaleźć się w odpowiednim miejscu i czasie – Nowy Jork w latach 90. był kontrkulturowym centrum świata. Tyglem, w którym mieszały się wpływy metalu, hardcore/punka i rapu, burząc stary porządek. A w środku Nowego Jorku, konkretnie na Brooklynie, sztandar tej rewolucji niósł Biohazard. Za sprawą takich pomnikowych albumów jak „Urban Discipline” (1992) i „State of the World Address” (1994) tajemnice najciemniejszych zaułków ich miasta poznał cały świat. Długo w mainstreamie się nie utrzymali, bo to muzyka, która należy do undergroundu, ale dla wiernych fanów to przecież żaden problem. Tym bardziej, że zespół znów gra w kanonicznym składzie i tradycyjnie – nie bierze jeńców.

Historia:

Podobnie jak u paru innych istotnych adeptów amerykańskiego hardcore’u, historia Biohazard zaczęła się w nowojorskim Brooklynie. To tam w 1988 r. skrzyknęli się Evan Seinfeld, Billy Graziadei, Bobby Hambel i Danny Schuler. Jeszcze w tym samym roku wydali pierwsze demo, w kolejnym jeszcze jedno, a w lata 90. weszli z debiutanckim „Biohazard”.

Pierwszy album zespołu szybko wygenerował szum w środowisku hc-punkowym, a oprócz 40 tyś. sprzedanych kopii krążka nowojorczycy zyskali coś jeszcze – umowę z topowym wówczas Roadrunner Records. Od tamtej pory triumfy Biohazard mnożyły się, a „Urban Discipline” oraz „State of the World Address” rozeszły się łącznie w dwóch milionach egzemplarzy, zapewniając kapeli wejście do mainstreamu. Zarówno jedna, jak i druga z płyt okazały się kamieniami milowymi w ewolucji raczkującego wówczas rap metalu i po dziś dzień uchodzą za przełomowe tytuły w kontekście muzyki gitarowej lat 90.

W drugiej połowie lat 90. zespół przechodził przez liczne perturbacje w składzie. Nagrywanie kolejnych albumów okazywało się coraz trudniejszym zadaniem, co poskutkowało rozpadem formacji w 2005 roku.

Tym niemniej Biohazard powróciło już w 2008 roku, a od tamtej pory znów jest o nich głośno, dzięki czemu właściwie nieprzerwanie koncertują.

Póki co ostatnim albumem zespołu jest „Reborn in Defiance” wydany 2012 r.

Dyskografia:

Pełne albumy:

Biohazard, 1990
Urban Discipline, 1992
State of the World Address, 1994
Mata leão, 1996
New World Disorder, 1999
Uncivilization, 2001
Kill or Be Killed, 2003
Means to an End, 2005
Reborn in Defiance, 2012

EP-ki:

Five Blocks to the Subway: Tour EP 1995, 1995
Demo: Biohazard, 1988
Infection Incoming, 1989

Single:

Punishment, 1992
Judgement Night, 1993
Tales from the Hard Side, 1994
How It Is, 1994
Five Blocks to the Subway, 1994
After Forever, 1994
Authority, 1996
A Lot to Learn, 1996
Resist, 1999
Switchback, 1999
End of My Rope, 1999
New World Disorder, 1999
Kill or Be Killed, 2003
My Life, My Way, 2005
Vengeance Is Mine, 2011

Live albumy:

No Holds Barred, 1997
Live in San Francisco, 2007

Kompilacje:

Tales from the B-Side, 2001